Antimobbestrategi

Mobning og konflikter

Firkløverskolens antimobbestrategi pr. 1/1 - 2017

Hovedformålet med vores antimobbestrategi er at sikre trivsel hos alle børn og voksne. Firkløverskolen skal være et trygt og godt sted at være for elever og ansatte. Gennem vores trivselspolitik ønsker vi at skabe det bedst mulige udgangspunkt for et godt læringsmiljø. Vi ønsker, at skabe glæde for at gå i skole samt lyst til læring gennem et velfungerende fællesskab.

På baggrund af resultater fra trivselsundersøgelser og vores daglige arbejde med elevernes trivsel, har vi en god viden om, at kun få af vores elever ind i mellem føler sig mobbet. Vi arbejder målrettet med dette på klassekonferencer, i teamsamarbejdet og selvfølgelig i vores daglige arbejde med eleverne, hvor eleverne aktivt inddrages i konfliktløsning. Vi arbejder i flere grupper med klassesamtalen som værkstøj.  Forældrene inddrages i det omfang, det er nødvendigt i forbindelse med konflikthåndtering. Forældre giver besked til skolen, hvis de bliver bekendt med at der foregår mobning.

Skolens værdigrundlag, trivselspolitik og antimobbepolitik er dybt forankret og efterleves på skolen. Personalet på Firkløverskolen er alle kompetente til at håndtere og forebygge mobning dette blandt andet med udgangspunkt i den systemiske tænkning herunder L-SAM modellen. Personalet efteruddannes løbende i blandt andet konflikthåndtering.

Hvad gør vi for at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning?

• vi udarbejder sociale spilleregler/mål i hver klasse.
  • vi har fokus på digital dannelse og opførsel, så eleverne lærer at begå sig sikkert og etisk på de sociale medier.
  • vi arbejder bevidst med positive forventninger, rammer og indhold, der fremmer trivsel og tryghed.
  • vi vægter åben og jævnlig kommunikation mellem elev, hjem og skole højt.
  • vi anvender en anerkendende kommunikation.
  • alle er en del af skolens fællesskab på trods af vores mange forskelligheder.
  • elevrådet er aktive aktører i forbindelse med skolens trivselsmålinger.
  • vi arbejder målrettet med at øge elevernes bevidsthed om trivsel, samarbejde og ansvarlighed.
  • vi arbejder på at skabe de bedst mulige fysiske rammer.